Rabu, 25 Jun 2014

"Universiti Anak Yatim" - Tak Perlu Cari Kolej Swasta

"Belajar dulu, bayar kemudian." Itulah konsep yang dipegang oleh Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Malaysia (PEYATIM) bagi membantu anak-anak yatim dari seluruh negara untuk melanjutkan pelajaran ke Kolej Teknologi Bestari (dikenali sebagai University College Bestari mulai tahun 2012).

Terletak di Putera Jaya, Setiu Terengganu, kolej universiti ini merupakan kebanggaan PEYATIM kerana ia  merupakan satu-satunya pertubuhan kebajikan di negara ini yang mampu memiliki sebuah universiti kolej khusus untuk anak-anak yatim.

Selain memiliki universiti kolej, PEYATIM turut mempunyai dua lagi institusi pengajian iaitu Kolej Teknologi Bestari dan Institut Kemahiran Bestari di lokasi


yang sama.

Walaupun kolej universiti, kolej dan institut kemahiran tersebut telah lama beroperasi tetapi masih ramai anak yatim yang tidak menyedari bahawa kemudahan itu adalah untuk mereka.

"Kita bersusah payah mendirikan kolej dan institut kemahiran itu untuk membantu anak-anak yatim tetapi ramai daripada mereka yang masih mencari-cari kolej-kolej swasta yang mengenakan yuran pengajian yang lebih tinggi" kata Professor Dato' Tengku Mahmud Mansor dalam kenyataannya di akhbar Utusan Malaysia. (Lihat Lampiran).


Pada masa yang sama beliau mendedahkan bahawa berdasarkan kajian yang dilakukan hanya 1 peratus daripada anak-anak yatim di negara ini berjaya memasuki universiti umum.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan